سیستم ویپ

این وبلاگ به معرفی کامل سیستم ویپ می پردازد.

سیستم ویپ

این وبلاگ به معرفی کامل سیستم ویپ می پردازد.

آشنایی با محصولات VOIP سیسکو – بخش دوم

سلام . با ادامه بررسی محصولات و راه‌کارهای ویپ سیسکو در قسمت پنجم از سری مقالات آموزش VOIP سیسکو در خدمت شما عزیزان هستیم . همانطور که می‌دانید در قسمت قبل یعنی مقاله معرفی راه کارها و محصولات VOIP سیسکو – قسمت اول ، سه محصول CME , CUE , CUCM از راه کارهای ویپ سیسکو را معرفی کردیم و ویژگی‌های هر یک از این محصولات را مورد بررسی قرار دادیم . حال به بررسی باقی راه‌کارهای ارائه شده توسط سیسکو می‌پردازیم .

معرفی CUC در راه‌کار‌های VOIP سیسکو

CUC مخفف عبارت Cisco Unity Connection ، یکی دیگر از راه‌کارهای ویپ سیسکو برای راه‌‌اندازی پست صوتی ، تلفن گویا و … می‌باشد . این محصول به صورت نرم‌افزاری بوده و اصولا برای راه‌اندازی آن از یک ماشین مجازی با ۸ گیگ رم و ۱۲۰ گیگ هارد استفاده می‌شود . این نرم‌افزار دارای چند نسخه یا ادیشن مختلف می‌باشد که محبوب‌ترین و پرکاربرد‌ترین نوع آن نسخه لینوکسی بوده که به صورت Appliance به کاربران ارائه می‌شود . این نسخه یا ادیشن نسبت به دیگر مدل‌های ارائه شده علاوه‌ بر تعداد پست صوتی بیشتر ، از قرار دادن سرور بکاپ به صورت ACTIVE/ACTIVE نیز پشتیبانی می‌کند .

اگر قسمت چهارم مقالات آموزش ویپ سیسکو را به خاطر داشته باشید ، از ماژول سخت‌افزاری CUE به عنوان یکی از راه‌کارهای خدمات ویپ سیسکو برای راه‌اندازی سیستم پست صوتی یاد شد . حال که هر دو محصول کاربردی ارائه شده‌ی سیسکو در زمینه‌ی پست صوتی را می‌شناسید بهتر است با مشاهده‌ی جدول ذیل ، تفاوت بین این دو راه‌کار‌  را بهتر درک کنید .

راهکارهای ویپ سیسکو | cuc

ستون Redundancy قابلیت قرار دادن سرور بکاپ برای Failover هر یک از راهکارها را نمایش می‌دهد . همانطور که مشاهده می‌کنید حالت CUE و CUCM از این قابلیت پشتیبانی ‌نمی‌کنند و راهکار Cisco unity فقط به صورت Active/Passive از این قابلیت پشتیبانی می‌کند . اما راهکار CUC از این قابلیت به صورت Active/Active یا فعال بودن دو سرور به صورت همزمان پشتیبانی می‌کند .

در ادامه به برخی از ویژگی‌هایی که راه‌اندازی CUC در اختیار ما قرار می‌دهد اشاره می‌کنیم .

  • ایجاد تا ۲۰۰۰۰ صندوق پست صوتی به ازای هر سرور
  • داشتن ساختار Appliance مانند CUCM
  • قابلیت فعالسازی سرور پشتیبان به صورت Active/Active
  • داشتن دسترسی به صندوق صوتی از هر مکان
  • قابلیت تلفن گویا
  • …..

به عنوان نکته‌ی آخر در مورد راه‌کار CUC بهتر است بدانید که این محصول قابلیت یکپارچه‌ شدن با CME و اتصال به CUCM را نیز دارا می‌باشد .

بررسی Cisco unified CM IM and presence

IM & P یکی دیگر از راه‌کارهای ویپ سیسکو می‌باشد . شما به کمک این محصول می‌توانید بین افراد حاضر در شرکت قابلیت ارسال پیام را نیز فعال نمایید . این محصول دارای ویژگی‌های بی‌نظیری مانند ثبت لاگ‌های ارتباطات ، ایجاد محیطی امن برای ارسال پیام‌ها و … نیز می‌باشد .

بررسی Cisco Jabber

به کمک این نرم‌افزار می‌توانید امکان استفاده از بسیاری از سرویس‌های موجود در شبکه را به صورت نرم‌افزاری در اختیار کاربران قرار دهید . امکاناتی مانند : تلفن نرم‌افزاری ، ایجاد اتاق گفت و گو ، تماس صوتی و تصویری ، دفترچه تلفن و …..

راهکارهای ویپ سیسکو | jabber

بررسی Media sense

همانطور که گفته شد ، برای استفده از قابلیت ضبط مکالمات درخدمات voip سیسکو باید از نرم‌افزار‌ها و یا راه‌کار‌های خاص خود استفاده نمایید . یکی از این راه‌کار‌ها استفاده از Media sense شرکت سیسکو می‌باشد . به کمک این نرم‌افزار می‌توانید یک سرور جداگانه برای راه‌اندازی سیستم ضبط مکالمات راه‌اندازی نمایید .

بررسی Webex

یکی دیگر از محصولات سیسکو Webex می‌باشد . توسط این راه‌کار می‌توانید یک کلاس آنلاین برگزار کنید و از ویژگی‌های خاص این نرم‌افزاز برای مدیریت کلاس و ارتباط با دانشویان استفاده نمایید .

بررسی UCCX

UCCX نیز یکی دیگر از راه‌کارهای ویپ سیسکو می‌باشد . به کمک این محصول می‌توانید برخی اقداماتی مانند اسکریپ نویسی برای صف‌های پیچیده ، مدیریت تماس‌های ورودی و … را انجام دهید .

بررسی Telepresence management suite

این محصول یکی از راه‌کارهای ویپ سیسکو برای مدیریت برقراری کنفرانس‌های تصویری با کیفیت فوق‌العاده بالا می‌باشد . برخی از کاربرد‌های آن عبارت است از :

  • مدیریت سریع تمامی کنفرانس‌ها
  • تهیه گزارش از منابع Telepresence
  • همسان‌سازی دفترچه تلفن با منابع مختلف
  • زمانبندی کنفرانس‌ها و همگام‌سازی با Outlook
  • ….

بررسی VCS Expressway

راه‌کار ویپ سیسکو برای برقراری تماس با کاربرانی که خارج از شبکه قرار دارند VCS Expressway می‌باشد . با راه‌اندازی این قابلیت می‌توانید با کاربرانی که خارج از شبکه قرار دارند و یا حتی مهمانانی که به سایت شما مراجعه می‌کنند تماس صوتی و با تصویری را به ساده ترین روش برقرار کنید .

جمع‌بندی :

در قسمت چهارم و پنجم مقالات آموزش ویپ سیسکو نگاهی کلی به محصولات و راه‌کارهای ارائه شده توسط شرکت سیسکو پرداختیم و برخی ویژگی‌های این محصولات را نیز مورد بررسی قرار دادیم . در قسمت بعدی آموزش VOIP سیسکو بحث را با یکی دیگر از مطالب مهم دنیای Cisco ادامه خواهیم داد .

در صورت وجود هرگونه ابهام یا مشکل می‌توانید سوالات خود را از طریق بخش دیدگاه‌ها با کارشناسان سیسکو گروه ویپینگ در میان بگذارید .

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.